test

INNHOLD

Fastlege

Fastlegen er din hovedkontakt i helsevesenet, og skal sikre deg nødvendig helsehjelp, oppfølging og koordinering.

Om tjenesten

Fastlegen er din hovedkontakt i helsevesenet og har ansvar for å gi deg nødvendig helsehjelp, oppfølging og koordinering.

Du kan forvente:

  • Medisinske vurderinger og behandling
  • Oppfølging av kroniske sykdommer og psykisk helse
  • Reseptfornyelse og prøvetaking
  • Henvisning til spesialisthelsetjenesten ved behov
  • Hjemmebesøk ved behov og etter vurdering
  • Samarbeid med kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten

Hvem passer det for?

Fastlegetjenesten er for alle innbyggere som er registrert med fastlege i kommunen. Tjenesten dekker både akutte og langvarige helsebehov, og er tilpasset personer i alle aldre og livssituasjoner.

Før man kontakter fastlegen, kan det være aktuelt å benytte:

  • Digitale helsetjenester som helsenorge.no for timebestilling, e-konsultasjon og reseptfornyelse
  • Velferdsteknologi som trygghetsalarm, medisindispenser eller digital hjemmeoppfølging ved kronisk sykdom

Dersom fastlegetjenesten ikke dekker behovet, kan det være aktuelt med:

  • Hjemmesykepleie
  • Psykisk helsehjelp
  • FACT-team eller ACT-team ved sammensatte og alvorlige psykiske lidelser
  • Spesialisthelsetjenesten for videre utredning og behandling

Fastlegen samarbeider med:

  • Hjemmetjenesten
  • Psykisk helse- og rustjeneste
  • Fysioterapi og ergoterapi
  • NAV
  • Spesialisthelsetjenesten
  • Velferdsteknologiske løsninger

Forventninger

For brukere

Du kan forvente:

  • Regelmessig oppfølging
  • Oppfølging av både fysiske og psykiske helseplager
  • Koordinering av videre behandling ved behov

Du må selv: 

  • Møte til avtalt time
  • Informere om endringer i helse og medisinbruk
  • Følge opp anbefalinger og behandling

Brukere kan kontakte sitt fastlegekontor direkte, eller benytte helsenorge.no for digitale henvendelser.

For pårørende

Du kan forvente:

  • Informasjon og involvering dersom pasienten ønsker det

Du kan støtte opp ved å:

  • Bistå med å følge opp behandling og avtaler
  • Bidra med relevant informasjon ved behov
  • Være tilgjengelig for samarbeid med helsepersonell
  • Være en aktiv støtte i hverdagen
  • Hjelpe med praktiske oppgaver som timebestilling og medisinering
  • Delta i samtaler og planlegging ved behov

Kontakt fastlegekontoret direkte. Ved behov for veiledning kan kommunen også tilby rådgivning via helse- og omsorgstjenesten.

Pris og betaling

Det påløper en egenandel ved konsultasjon hos fastlege.

Har du frikort, betaler du ikke egenandel.

Du må selv dekke: 

  • Egenandel ved konsultasjon
  • Medisiner og eventuelle prøver
  • Transport ved behov

Egenandelen betales vanligvis ved oppmøte. Ved fakturering sendes regning i etterkant.

Publisert: 22.11.2023 15:08:41
Sist endret: 04.11.2025 14:57

Publisert: 22.11.2023 15:08:41
Sist endret: 04.11.2025 14:57

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

*Ikke del privat informasjon om deg selv eller andre