Klage
Du har anledning til å sende inn klage om du opplever at vannleveringsavgift, kloakkavgift og slamtømming ikke blir levert som avtalt.
Du kan selv velge hvor ofte du får tilsendt faktura for kommunale eiendomsgebyrer. Se bestillingsveiledning på denne siden
Hurdal kommune sender ut faktura elektronisk. Vi oppfordrer deg til å velge efaktura "Ja takk til alle" i din nettbank for å kunne se og betale fakturaen på enklest mulig måte.
Hvis du ønsker 6 eller 12 faktura på kommunale eiendomsavgifter pr år, krever vi at du har avtalegiro eller oppretter efakturaavtale i din bank.
Hjelp, jeg kan ikke betale innen forfallsdatoen. Hva gjør jeg?
Om du ikke klarer å betale fakturaen din innen forfallsdato er det viktig at du tar kontakt med kommunen for å få til en betalingsordning. Ta kontakt før betalingsfristen går ut!
Vann og avløp faktureres i en todelt ordning for abonnement og forbruk. Vann og avløp har hver sin sats for forbruk pr. m3 (akonto) i tillegg til et abonnementsgebyr.
A konto er en uspesifisert betaling av ditt forventede forbruk for en gitt periode. I etterkant av forbruksperioden foretas en spesifikk beregning av hva som representerer skyldig beløp.
Beløpet for ditt faktiske forbruk avregnes mot A konto-betalingen og resulterer i et tilgodebeløp eller en restgjeld. Dette hensyntas ved neste avregning. Avregningen skjer årlig.
Gjennomsnittlig forbruk pr. person er på 50 m3. (Dette gjelder gjennomsnittlig forbruk for husstander, ikke fritidsboliger.)
Har du glemt å lese av vannmåleren din vil forbruket beregnes ut i fra et estimert forbruk. I tillegg vil du måtte betale et gebyr.
Har du ikke installert vannmåler blir forbruket beregnet etter boligens bruksareal.
Alle husholdninger, også fritidseiendommer, er forpliktet til å delta i kommunens renovasjonsordning. Ordningen er regulert gjennom kommunens renovasjonsforskrift som er vedtatt av kommunestyret. Kommunen er ansvarlig for at det hentes avfall fra din husholdning til avtalte tider. Du må selv sørge for å kildesortere, pakke og legge avfallet ut i avfallsbeholderen. Kommunen bestemmer hvordan avfallsbeholderen skal plasseres. Husholdningsavfallet skal kildesorteres etter kommunens forskrift. Farlig avfall som malingrester, løsemidler, batterier og elektriske produkter skal ikke blandes med annet husholdningsavfall, men leveres på eget mottak.
Se tømmetidspunkter, avfallssortering og plassering av søppeldunker på Øras sine hjemmesider.
Eller last ned renovasjonsappen: Min renovasjon og få full oversikt over din rute fra din telefon.
Tjenesten utføres etter behov, men faktureres årlig. Tjenesten utføres av feieravdelingen i brannvesenet Øvre Romerike Brann og redning.
Les mer om feietjenesten på Øvre Romerike brann og redning sin nettside.
Eiendomsskatt er en kommunal skatt. Sammen med inntektsskatten til kommunen er denne med på å dekke kostnaden for ulike fellestjenester for alle innbyggerne, som blant annet drift av hjemmetjenester, skole, og friområder.
Les mer om eiendomsskatt i Hurdal kommune her
Beløpet som står oppført på eiendomsskatteseddelen er det totale løpet du skal betale for eiendomsskatten i inneværende år.
Dette betyr at beløpet du leser på eiendomsskatteseddelen blir fordelt på fakturaene du betaler i løpet av året.
Forskrift for tømming av slamavskillere, septiktanker og liknende i Hurdal kommune
Det er Brødrene Stenskjær AS som utfører slamtømming på vegne av Hurdal kommune.
Valg av fakturahyppighet følger boligen. Det betyr at du automatisk får fakturaer like ofte som forrige eier av boligen.
Hvis du skal selge boligen din, kan det være lurt å endre til 12 fakturaer pr år. Det vil gjøre oppgjøret i forbindelse med salget enklere.
Klage
Du har anledning til å sende inn klage om du opplever at vannleveringsavgift, kloakkavgift og slamtømming ikke blir levert som avtalt.
Hva forsøkte du å finne?