test

INNHOLD

Hurdal skole og kultursenter

Hurdal skole og kultursenter er en 1-10 skole med litt over 300 elever.

Hurdal skole og kultursenter er en skole med respekt for den enkelte og med trygghet og trivsel i fokus.

Vår visjon er «En læringsreise i mulighetenes verden».

INFORMASJONSHEFTE HURDAL SKOLE

Skolen rommer 1.til 10.klasse og totalt nesten 300 elever. Det er en tradisjonell skole hvor de ulike årstrinnene er fordelt på tre fløyer med egne uteoppholdssoner. Ungdomsskolen ligger i sør, og i nord ligger barneskolen og SFO.I tillegg til skole inneholder bygget kommunens kulturhus med kino, folkebibliotek, lydstudio, allrom og flerbrukshall.

Snarveier:

Innmelding til grunnskolen

Melding om skolebytte

Søknad om skoleskyss 

 

Skolemiljø

Hvis barnet ditt blir mobbet, eller andre barn du kjenner, tar du kontakt med skolen og ber om et møte med kontaktlærer og/eller rektor. Du kan ringe eller sende e-post. Dette gjelder også dersom det er ditt eget barn som mobber andre barn. Hurdal skole ønsker at mobbing og andre krenkelser avdekkes raskt. For å kunne stoppe mobbingen, er det avgjørende at skolen har oversikt.

Dette har elevene krav på

Alle barn har rett til å ha det bra på skolen. I opplæringsloven § 9a-2 står det at elever har rett til et trygt og godt skolemiljø.  Hvis foreldre eller ansatte ved skolen har mistanke om, eller kjennskap til, at en elev blir utsatt for krenkende ord, mobbing, diskriminering, vold eller rasisme, skal vedkommende undersøke saken med en gang, og ledelsen skal varsles. 

Plan mot mobbing og krenkelser

Hurdal skole har utarbeidet en egen plan mot mobbing og krenkelser.

Handlingsplan mot krenkende atferd og mobbing 2022-2023

Varslingsskjema §9a-4 for elever

Varslingsskjema §9a-5 for ansatt

Trenger du hjelp eller mer informasjon?

Informasjon til elever og foreldre om skolemiljø

Jeg mistenker at barnet mitt opplever mobbing, hva kan jeg se etter?

Guide til foreldre med barn som ikke har det bra på skolen

Informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter

Regjeringen- læringsmiljø og mobbing

Ombudet for barn og unge

Kommunikasjon skole-hjem

Alle kommunale skoler i Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad og Nes bruker kommunikasjonsløsningen Vigilo. Du logger deg inn i foreldreportal via ID-porten. Foreldreportalen er tilgjengelig i nettleser på pc og nettbrett, og på app i smarttelefon. 

Det er kun foreldre med registrert foreldreansvar i Folkeregisteret som får tilgang til informasjon om egne barn i Vigilo Foreldreportal og Vigilo app. 

Personopplysninger hentes fra folkeregisteret og kontakt- og reservasjonsregisteret.

Foreldre med foreldreansvar har automatisk tilgang. Foreldre uten foreldreansvar, som ikke har tilgang i appen, kan bli lagt til av skolen hvis begge foreldre gir sitt samtykke til dette.

Informasjon om sensitive opplysninger

Vær oppmerksom på hvilke opplysninger du deler i digitale meldinger. Vi oppfordrer til å unngå å dele sensitiv informasjon. Eksempler på sensitiv informasjon er opplysninger om helse, etnisk opprinnelse, religion, genetiske opplysninger, opplysninger om seksuell legning m.m

Hovedregelen er at foreldre med foreldreansvar har krav på samme informasjon fra skolen om sitt barn. Hvis den ene av foreldrene har foreldreansvar alene, har den andre forelderen likevel rett på informasjon. I slike tilfeller må du kontakte skolen.

Tilgang for andre nære omsorgspersoner

En del barn har voksne rundt seg som ikke har foreldreansvar i lovens forstand, men som likevel er viktige omsorgspersoner og bidragsytere i barnets oppdragelse. Derfor kan det være ønskelig at de skal få tilgang til relevant informasjon.

Dersom du som foresatt ønsker at nære omsorgspersoner skal ha tilgang til foreldreportal sender du en henvendelse til skolen med et slikt ønske. Skolen kan legge til disse hvis begge foreldre gir sitt samtykke til dette.

Behandling av personopplysninger

Å behandle personopplysninger betyr for eksempel at vi samler inn opplysninger, registrerer dem og lagrer dem.

Hvis Hurdal kommune skal behandle personopplysninger som ikke er nødvendige for å utføre våre lovpålagte oppgaver, vil du få informasjon om dette og du må gi ditt samtykke. Det kan for eksempel gjelde bruk av bilder.

Lover og forskrifter

Her er noen sentrale lover og forskrifter som regulerer kommunens behandling av personopplysninger:

  • Opplæringsloven inneholder regler om blant annet innsamling, bruk og lagring av opplysninger til bruk i grunnskolen.
  • Europeisk personvernforordning (GDPR) regulerer kommunens behandling av personopplysninger.
  • Ny personopplysningslov utfyller personvernforordningen (GDPR) på enkelte områder.
  • Arkivloven inneholder blant annet regler for hvordan dokumenter lagres, samt avlevering til arkivinstitusjon
Hvilke personopplysninger behandler kommunen?

Vi behandler følgende personopplysninger om deg som elev og foresatt i skolesystemene.

  • Skolefaglig system – Vigilo
    • Elev: Fødselsnummer, fornavn, etternavn, adresse, telefon, morsmålsopplysninger, kjønn, nasjonalitet, skoletilhørighet, klasse, karakterer, orden/oppførsel, fravær, vitnemål, SFO-tilhørighet, kommunikasjon skole/hjem.
    • Foresatte: Fødselsnummer, navn, adresse, telefon, relasjon til barn, evt. informasjon om faktura- og betalingsmoderasjon (SFO), hoved-foresatt, søknader og enkeltvedtak.
  • Office 365 med Teams for Education
    • Elev: Navn, klasse, skole. Underveisvurdering, filer du lager som tekst, bilde, lyd og video. Din kommunikasjon med lærer og andre elever i Teams.
  • Feidetjenester
    • Elev: Hurdal kommune benytter Feide, nasjonal løsning for trygg innlogging i utdanning og forskning for pålogging til disse tjenestene. Eksempelvis benyttes Feide for å gi elevene tilgang til digitale ordbøker, pedagogisk programvare, digitale læremidler og eksamensløsninger for 10. trinn.
  • Plagiatkontroll integrert med Teams
    • Elev: Navn, skole, epostadresse, tekstdokument.
Overføring til eksterne

I noen tilfeller vil dine personopplysninger bli overført til eksterne. Det kan for eksempel være til Utdanningsdirektoratet i forbindelse med eksamen og nasjonale prøver.

Dine rettigheter

Du har rett til å vite hvilke personopplysninger skolen har om deg. Hvis du ser at persondata om deg er feil, kan du be skolen rette på det. Du har også rett til å kreve at skolen sletter dine personopplysninger når skolen ikke lenger trenger dem.

Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Dette betyr for eksempel at personopplysninger vi behandler for å oppfylle en lovpålagt plikt lagres så lenge lovhjemmelen krever det, for eksempel etter bestemmelser i arkivloven.

Personopplysninger som vi behandler på bakgrunn av ditt samtykke vil bli slettet hvis ditt samtykke slettes eller formålet med behandlingen er oppnådd.

Ansvarlige i kommunen

Det er kommunedirektør som er øverste ansvarlig for behandling av personopplysninger.

Kommunen har dessuten et personvernombud som skal hjelpe kommunen og skolene med å behandle personopplysninger på riktig måte. Personvernombudet kan kontaktes via: postmottak@hurdal.kommune.no.

Generell informasjon om behandling av personopplysninger i Hurdal kommune

Datatilsynet har også nyttig informasjon om regler og rettigheter på området. 

Klagemuligheter
Du kan klage på kommunens behandling av dine personopplysninger. Vi anbefaler deg da å kontakte kommunens personvernombud for informasjon via postmottak@hurdal.kommune.no. eller du kan klage til Datatilsynet.

Rapporter

Tilstandsrapport 2019

Kvalitetsrapport Hurdalsskolen 2020

Kvalitetsrapport Hurdalskolen 2021

Kvalitetsrapport Hurdalskolen 2022

Skoleskyss

 Elever i grunnskolen har rett til gratis transport mellom skole og hjem dersom avstanden mellom skole og hjem overstiger en bestemt lengde, skoleveien er særlig farlig eller vanskelig, eleven har nedsatt funksjonsevne eller eleven har midlertidig skade eller sykdom.

Vilkår som gir rett til gratis skoleskyss

Skyssgrense hjem-skole:
Du trenger ikke å søke om skoleskyss ut fra avstand. Skolen rapporterer inn til Ruter, og vedtaket sendes til bostedsadressen før skolestart. Reisekort med skolebillett utdeles på skolen.

  • over to kilometer (elever på 1. trinn)
  • over fire kilometer (elever på 2. – 10. trinn)

Skyssgrense hjem-bussholdeplass:

  • over en kilometer (elever i 1. trinn)
  • over to kilometer (elever i 2. – 10. trinn
  • Elever som allerede har fått innvilget skyss grunnet lang avstand til og fra skolen, og som i tillegg har «særlig farlig eller vanskelig skolevei» frem til holdeplassen, kan selv sende søknad om ekstra skyss direkte til Ruter.

Farlig skoleveg:
Søkes om hvert år.

  • dersom skoleveien er spesielt farlig eller vanskelig.
  • elever som allerede har fått innvilget skyss grunnet lang avstand til og fra skolen, og som i tillegg har «særlig farlig eller vanskelig skolevei» frem til holdeplassen, kan selv sende søknad om ekstra skyss direkte til Ruter.

Overordnete retningslinjer for særlig farlig skolevei i Hurdal

Matrise farlig skolevei.pdf

Medisinsk grunn:

Søkes om hvert år og ved nyoppstått skade/sykdom

  • Ved varlig nedsatt      funksjonsevne
  • Midlertidig skade eller      sykdom

Delt bosted:

Søkes om hvert år

  • For å ha rett til gratis skyss, må eleven bo regelmessig hos hver av foreldrene.
  • Det er ikke et krav om at barnet bor like mye i hvert av hjemmene. Eleven har ikke krav på skyss ved improviserte enkeltbesøk.
  • Elever kan ha rett til skyss til og fra begge hjemmene, selv om det ene hjemmet ligger i en annen kommune eller i et annet fylke enn skolen eleven går på. 
  • En avtale mellom foresatte om at eleven har to hjem må vedlegges søknaden om skyss.
Søke gratis skoleskyss

 Søknad om spesialskyss- frist 15. mai.

Skoleskyss - søknad

Søknader behandles fortløpende gjennom hele skoleåret, men dersom foresatte venter med å søke til like før skolestart i august eller når vinterskyss igangsettes, kan det være at eleven står uten skysstilbud inntil vedtak om skyss er fattet.
Husk at du må søke om spelsialskyss hvert skoleår.

Elever som ikke har rett til gratis skoleskyss

Elever som ikke har rett til gratis skoleskyss, kan også benytte seg av kollektivtransport til og fra skolen, men må da betale billetten selv. Ta kontakt med Ruter for informasjon om billetter og billettpriser.

Klage på vedtak om gratis skoleskyss

Har du søkt om skoleskyss og fått avslag, har du anledning til å klage. Fristen er tre uker fra du mottok avslaget. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

Klagen sender du til de som har fattet vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom vedtaket ikke blir endret, blir klagen sendt videre til Statsforvalteren.

Du vil motta svar på klagen når saken er ferdigbehandlet.

Mer informasjon om skoleskyss

På Skoleskyss.no kan du lese mer om vilkårene for gratis skoleskyss.

Nyttige nettsider

Skoleskyss i Akershus (ruter.no)

Veileder skoleskyss grunnskolen Akershus (skoleskyss.no)

Ruter.no

Veileder særlig farlig skolevei (tryggtrafikk.no)

Aktuelle lover

Opplæringsloven kapittel 7 (Skyss og innlosjering)

Opplæringsloven § 13-4 (Ansvaret for skoleskyss m.m.)

Forskrift til opplæringsloven kapittel 10 (Skyss av elever i videregående opplæring)

Privatskoleloven § 3-7 (Skyss m.m.)

 

IKT i skolen

Høsten 2020 fikk alle elever sin egen bærbare digitale enhet: Elevene i 1. – 4. klasse fikk læringsbrett, og elevene i 5. – 10. klasse fikk PC. Dette gir stor fleksibilitet og tilgang til i å kunne ta i bruk varierte læringsressurser både på skolen og hjemme. Enhetene leases for tre år og lånes ut til elevene.

M365 og Teams - Digital dømmekraft

Skolene i Gardermoregionen benytter Microsoft Office 365 (M365) for alle elever. M365 gir elevene en skybasert konto med tilgang til epost og Teams, samt verktøy som tekstbehandling, regneark og presentasjonsprogram. Teams er et sentralt verktøy for samarbeid og kommunikasjon i M365-pakken. Teams er navet for mange av verktøyene elevene bruker. Programvaren er tilgjengelig uavhengig av både tid og sted.

Samfunnet er i rask endring, dette tar Fagfornyelsen (læreplanen) innover seg. Skolen blir utfordret på kjerneverdier som blant annet livsmestring, demokratiforståelse, bærekraft, kreativitet, kommunikasjon og samhandling. For å kunne møte lærerplanen på dette kreves det hjelp og støtte i teknologien.

Med bevisste og kompetente skoleledere og lærere vil digitale verktøy kunne gi økt læring og tilføre en merverdi. Elevene skal oppleve praktisk, variert og relevant undervisning av høy kvalitet, tilpasset sine evner og forutsetninger. Elever skal lære seg å lære. Det utfordrer oss til å tenke nytt og bredere i valg av læringsverktøy og læringsressurser, slik at elevene rustes til aktivt å kunne delta og bidra i samfunnet.

Læreplanen sier blant annet at «God dømmekraft hos den enkelte er nødvendig for å ivareta personvern og respekt for privatlivet. Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger. Ulike kommunikasjonsformer og bruk av teknologi både beriker og utfordrer det sosiale miljøet». Videre sier læreplanen at «Skolen skal lære elevene å utvise dømmekraft når de ytrer seg om andre, og sørge for at de lærer å samhandle på forsvarlig vis i ulike sammenhenger...»

Kommunikasjonsverktøyene i Teams vil være viktige for elevene når de skal trene på disse målene.

Skolens ansvar er å sørge for at foreldre og foresatte får nødvendig informasjon om elevenes skolegang. Men en god og tillitsfull dialog er et gjensidig ansvar. Vi oppfordrer derfor foresatte til også, å engasjere seg i elevens digitale liv og etterspørre hvordan eleven har hatt det på nett i dag. Sammen vil vi da kunne utvikle gode og trygge digitale elever.

Avgangselever 10. trinn: FEIDE-konto – Digirom

Når du slutter på skolen, vil kontoen din på Digirom avsluttes. Kontoen avsluttes siste skoledag. Det betyr at du må lagre det du vil ta vare på et annet sted. Dersom du har synkronisert OneDriven din med pc, vil du ha tilgang på filene dine på Digirom.no frem til denne datoen.

Dersom du ikke har noen annen konto å flytte filene til, kan du for eksempel lagre filene dine på en minnepenn.

 

Eksamen 10. trinn 2024 - nettbaserte hjelpemidler

Under skriftlig eksamen vil elevene ha tilgang til følgende utvalgte nettressurser:

Ordbøker

Andre hjelpemidler

Bildebank

Andre lisensierte ressurser som er tilgjengelig

Campus Inkrement, Brettboka, Smartbok, skolen.cdu, Aunivers, Elevkanalen, Skolestudio, Unibok.

Nettressursene er valgt ut og vurdert i henhold til Utdanningsdirektoratets føringer for eksamen.

Du kan lese mer om eksamen på Utdanningsdirektoratets sider

Praktisk informasjon om digital eksamen

Nytt fra og med eksamen 2020 er at elevene selv skal legge inn topptekst, bunntekst og formatere teksten (skriftstørrelse, skrifttype, linjeavstand, sidenummerering). Formateringskravene endres fra år til år og beskrives i eksamensoppgaven.

Eksempler på tidligere formateringskrav for eksamensfagene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider under "Finn eksamensoppgaver". Vær oppmerksom på at kravene ofte skiller seg fra fag til fag.

Skolene må sikre at elevene har kompetanse i å formatere tekst og legge til topp og bunntekst i henhold til eksamensoppgavens gitte krav før eksamen.

Endre Feide-passord

Det anbefales at passord til Feide byttes regelmessig. Her bytter du ditt Feide-passord (Velg: "Logg inn" øverst i høyre hjørne)

Bruksanvisning for bytte av Feide-passord

Plagiatkontroll

Skolene i kommunen skal ta i bruk verktøyet Turnitin for plagiatkontroll. Verktøyet ligger i Teams.

Tidligere har lærerne brukt plagiatkontroll gjennom itslearning, men nå tar de i bruk Turnitin fordi elever og lærere har begynt å bruke Teams.

Hva brukes plagiatkontroll til?

Formålet med plagiatkontroll er å gi lærerne et verktøy slik at de kan vurdere elevenes arbeid mer effektivt og gi dem støtte til å veilede elevene i bruk av digitale kilder.

I læreplanen for skole står det at elever skal kunne tilegne seg, behandle og vurdere informasjon fra digitale kilder, utøve kildekritikk og bruke kildehenvisning.

Det er viktig å presisere at formålet med verktøyet ikke er å avdekke fusk, men å styrke elevenes kompetanse når det kommer til kildebruk, bruk av referanser og opphavsrett. Det er ikke anledning til å benytte resultatene fra plagiatkontroll i forbindelse med fastsetting av ordenskarakter.

Kun for ungdomsskolen

Verktøyet skal kun brukes ved ungdomsskolen.

Slik fungerer Turnitin

Eleven laster inn oppgaven til lærer i Teams. Hvis lærer har haket av for at man ønsker å bruke verktøyet på oppgaven, gjør Turnitin en scan av teksten mot andre tekstdatabaser for å sjekke hvor store likheter teksten har med andre tekster.

Databasene Turnitin gjør oppslag mot er en skoledatabase som inneholder tidligere innleverte elevarbeider fra kommunene. Elevarbeidene slettes når eleven går ut av grunnskolen. I tillegg gjør verktøyet oppslag mot andre baser på internett, for eksempel Store norske leksikon og daria.no.

Når verktøyet har gjort en scan, mottar lærer en rapport av teksten. Rapporten gir en poengsum og viser hvilke deler av teksten som er lik databasene man har gjort oppslag mot. På denne måten blir det tydelig om elevene har brukt andre kilder, og i hvor stor grad teksten er kopiert eller skrevet med egne ord.

Tekster som ikke egner seg for plagiatkontroll

Når læreren deler ut en tekstoppgave, bestemmer læreren om det skal brukes plagiatkontroll på oppgaven.
Personlige tekster egner seg ikke for bruk av plagiatkontroll. Grunnen er at disse tekstene kan inneholde personopplysninger om eleven, som igjen lagres i skoledatabasen.

Hvis elevene vet at læreren skal bruke plagiatkontroll på oppgaven, må eleven derfor vurdere hvor personlig man skal være i teksten sin.

Behandling av personopplysninger

I plagiatkontroll behandles følgende personopplysninger: Elevens navn, brukernavn, epostadresse og tekstdokumentet elev leverer til lærer.

Skolefritidsordning

Trenger barnet ditt et sted å være før/etter skoletid, kan du melde det på skolefritidsordningen (SFO).

SFO er et frivillig tilbud for barn fra 1. til 4. trinn og for barn med spesielle behov fra 1. til 7. trinn. Kommunen plikter å tilby skolefritidsordning, men for å få plass må barnet være elev ved skolen. Du må betale en egenandel for SFO-plassen hver måned. 

Innmelding, endring eller oppsigelse av SFO plass

Hurdal kommune tilbyr 12 timer gratis, 100% og 60% plass i SFO.

Juli er betalingsfri. Betaling for mat er inkludert i brukerbetalingen.
Ferier: De som har SFO tre dager, 60%,  kan bruke sine faste dager i ferier hvor SFO er åpen, dvs. i august før skolestart, i skolens høst- og vinterferie, samt i desember og juni etter skoleslutt.
Ekstra dager kan kjøpes for kr. 200 pr. dag (gjelder kun for barn med 60% plass). Om det er behov for ekstra dager sendes søknad 2 uker i forkant.

Søknad om SFO-plass gjøres i foreldreportalen i Vigilo eller via skjema under:

Til skjema for innmelding, endring eller oppsigelse av plass i SFO

 

Redusert foreldrebetaling eller gratis SFO
  1. Ingen husstand skal betale mer enn 6 % av skattbar person- og kapitalinntekt for et barn på SFO. 
  2. Alle barn på 1. og 2. trinn får 12 timer gratis SFO per uke. Fratrekk for 12 timer gratis SFO tilsvarer en moderasjon på kroner 1288,- kroner på både hel plass og 60% plass. 
  3. Foreldre til elever med særskilte behov på 5.-7. trinn skal ikke betale for SFO-plass.

Eventuelle feil i faktura blir trukket fra på en senere faktura. 

Søknad gjøres i foreldreportalen Vigilo. Husstandens inntekstopplysninger hentes fra Skatteetaten. 

Du kan se forskriften til Opplæringslova ved å gå inn på denne lenken.

Påmelding SFO - ferier og fridager

Skjema for feriepåmelding finner du i skjemaoversikten A-Å når det er tid for påmelding. De med 60% plass kan kjøpe ekstra dager ved å søke om dette 14 dager i forkant av ferier.

Vedtekter SFO gjelder fra aug 2023.pdf

Klage

Er du uenig i avgjørelsen, har du anledning til å klage. Fristen er tre uker fra du mottok vedtaket. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

Klagen sendes til den avdelingen som gjorde vedtaket. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom avgjørelsen ikke blir endret, sender kommunen klagen din videre til Statsforvalteren.

Du vil motta svar på klagen når saken er ferdigbehandlet.

Lover styrende dokumenter

Opplæringsloven § 13-7 (Skolefritidsordningen)

Rammeplan for SFO

Rammeplan for SFO gjelder fra 1.august 2021 og skal bidra til et mer likeverdig tilbud til barna over hele landet.

Samarbeid hjem-skole

Et godt samarbeid mellom hjem og skole er en viktig forutsetning for at barn og unge skal få et godt læringsmiljø. Samarbeid mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar, men skolen skal ta initiativ og legge til rette for samarbeidet. Foreldre/foresatte skal ha reell mulighet for innflytelse på egne barns læringsarbeid og sosiale miljø.

Hjemmet skal få informasjon om målene for opplæringen i fagene, elevenes faglige utvikling i forhold til målene og hvordan hjemmet kan bidra til å fremme elevenes måloppnåelse.Videre skal hjemmet ha informasjon om hvordan opplæringen er lagt opp og hvilke arbeidsmåter og vurderinger som brukes. Hjemmet skal også informeres om hvordan skolen arbeider for å fremme et godt psykososialt miljø. Det må legges til rette for at foreldrene/de foresatte får nødvendige opplysninger for å kunne delta i reelle drøftinger om utviklingen av skolen.

Samarbeidet mellom hjem og skole ivaretas blant annet gjennom følgende råd og utvalg:

Elevråd

Elevrådet har som oppgave å representere elevene på skolen overfor rektor og andre som bestemmer. Det betyr at hvis det er noe du ikke er fornøyd med på skolen, kan du ta det opp i elevrådet. Det er vanlig at hver klasse velger sin elevrådsrepresentant i begynnelsen av skoleåret. For 1. til 4. trinn er det ikke krav om deltakelse i elevrådet.

Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) 

Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) skal jobbe for å skape et godt samarbeid mellom hjemmet og skolen. Foreldrene velger representanter til FAU fra hver klasse.

Samarbeidsutvalget (SU)/driftstyre

Samarbeidsutvalget (SU)/driftstyre er skolens øverste rådgivende organ og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.

SU skal ha disse medlemmene:

  • To elever, vanligvis fra elevrådet.
  • To foreldre hvor FAU-leder er den ene.
  • To representanter fra undervisningspersonalet.
  • En representant for andre ansatte ved skolen.
  • To representanter fra kommunen hvor rektor er den ene
Kommunalt foreldreutvalg (KFU)

Enkelte kommuner har også et kommunalt foreldreutvalg (KFU).

Rådene og utvalgenes rolle

Ingen av rådene eller utvalgene har beslutningsmyndighet, men de gir elever og foreldre anledning til å utveksle meninger og å komme med felles uttalelser. De skal løpende orienteres om forhold som har betydning for skolemiljøet, og skal på forespørsel få lagt fram dokumentasjon om det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet ved skolen. De skal så tidlig som mulig tas med i planlegging og gjennomføring av miljøtiltak.

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, det vil si at den enkelte elev skal oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Får en ansatt ved skolen kjennskap til eller mistanke om at en elev blir mobbet, diskriminert eller utsatt for vold eller rasisme, skal den ansatte snarest undersøke saken og varsle skoleledelsen. Elever og foreldre har også plikt til å melde fra i slike saker.

Dersom en elev eller forelder ber om tiltak vedrørende det psykososiale miljøet, skal skolen snarest mulig behandle saken etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Ved eventuell erstatningssak må skolen dokumentere at de gjorde det de kunne for å stanse mobbingen.

Klage

Er du misfornøyd med samarbeidet med skolen, kan du ta dette opp med rektor. Blir ikke synspunktene dine hørt, kan du klage skriftlig til kommunen. 

Samarbeidspartnere

Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG)

Elevorganisasjonen

Nyttige nettsider

Utdanningsdirektoratet -  Samarbeid hjem-skole

Aktuelle lover

Opplæringsloven § 8-1 (Skolen)

Opplæringsloven kap. 9A (Elevenes skolemiljø)

Opplæringsloven kap. 11 (Organ for brukermedvirkning i skolen)

Barneloven § 30 (Innholdet i foreldreansvaret)

Forskrift til opplæringsloven

Forvaltningsloven

Eksamen og karakterer

Klage på karakterer

Du har rett til å klage på karakterer som skal stå på vitnemålet ditt. Er du under 15 år, må du ha skriftlig samtykke fra foreldre/foresatte for å klage.

Du kan klage på:

  • standpunktkarakterer, inkludert karakter i orden og oppførsel.
  • eksamenskarakterer på skriftlige eksamen.
  • formelle feil ved muntlig eksamen som har hatt noe å si for eksamensresultatet.
  • avgjørelse om å ikke gi standpunktkarakter.

Frister for å klage

  • Ti dager fra du mottok standpunkt- og eksamenskarakterer. Ber du om begrunnelse for karakteren innenfor klagefristen blir klagefristen avbrutt. Ny frist gjelder fra det tidspunkt du har fått begrunnelsen. 

Klagen

Hvis du klager på skriftlig eksamenskarakter, har du rett til å se besvarelsen din og til å få framlagt retningslinjer for sensuren, hos rektor. Når det gjelder andre karakterer, har du rett til å kreve begrunnelse for karakteren før du bestemmer deg for å klage.

Hvis du klager på karakter etter skriftlig eksamen, trenger du ikke å skrive en begrunnelse for klagen. Hvis du klager på standpunktkarakter, på karakter i orden og oppførsel eller muntlig avgangsprøve, bør du begrunne klagen.

Klagen sendes til rektor. Rektor sender klagen din og uttalelser fra skolen til Statsforvalteren, som er klageinstans. Du skal ikke sende klagen din direkte til Statsforvalteren, det vil forsinke klagebehandlingen.

Mer informasjon om klageretten

Elevorganisasjonen

Slik klager du på karakteren (Ung.no)

Barneombudet

Statsforvalteren (klageinstans)

Skjema for å klage på karakter

Fritak fra vurdering med karakter

Noen elever har rett til fritak fra vurdering med karakter i ulike fag.

Hvem har rett på fritak fra vurdering med karakterer i grunnskolen?

  • Grunnskoleelever med individuell opplæringsplan (IOP) i faget.
  • Minoritetsspråklige elever i grunnskolen som begynner opplæringen i Norge siste halvdel av et opplæringsår.
  • Elever i grunnskolen som har et enkeltvedtak om særskilt språkopplæring i et innføringstilbud. 
  • Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål kan gis til elever som har rett til særskilt språkopplæring i ungdomsskolen.
  • Elever som har spesialundervisning i norsk som omfatter skriftlig sidemål.
  • Elever med skade, sykdom eller dysfunksjon diagnostisert av en sakkyndig, som har problemer med å klare begge målformene.
  • Elever har rett til fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål dersom de ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole.
  • Elever som har tilrettelagt opplæring i kroppsøving og som ikke kan vurderes med karakter har rett til fritak fra vurdering med karakter i faget.

Eksamen ved fritak fra vurdering med karakter

Elever som er fritatt fra vurdering med karakter i fag som blir avsluttet med eksamen skal ikke delta i eksamen i faget.

Orden og oppførsel

Det er ikke anledning til å gi fritak fra vurdering med karakter i orden og oppførsel. Det spesielle med disse karakterene er at elevenes forutsetninger skal tas i betraktning. En elev kan derfor få karakteren god i oppførsel, selv om eleven ikke skulle hatt det etter en objektiv målestokk.

Søk fritak for vurdering med karakter i enkeltfag

Fravær på vitnemålet

Fra og med 8. årstrinn føres alt fravær på vitnemålet. Fraværet føres i dager og enkelttimer. Enkelttimer kan ikke gjøres om til dager.

Dokumentert fravær

Eleven eller foresatte kan kreve at årsaken til fraværet blir ført på et vedlegg til vitnemålet. Dette gjelder bare når eleven har lagt fram dokumentasjon på årsaken til fraværet.

Dersom det er mulig, skal eleven legge fram dokumentasjon av fraværet på forhånd.

For inntil 10 skoledager i et opplæringsår, kan eleven kreve at følgende fravær ikke blir ført på vitnemålet:

For at fravær som skyldes helsegrunner ikke skal føres på vitnemålet må eleven legge fram en legeerklæring som dokumenterer dette. Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes. Ved dokumentert risiko for fravær på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan fravær strykes fra og med første fraværsdag.

Eksamen

Oversikt over nettbaserte hjelpemidler til eksamen

Elevene på 10. trinn blir trukket til skriftlig eksamen i ett fag og til en muntlig eksamen.

Skriftlig eksamen er lik for alle landets ungdomsskoler og er organisert på nasjonalt nivå. Muntlig eksamen arrangeres av kommunen, med samme retningslinjer for alle kommunene på Øvre Romerike.

Eleven har mulighet til å klage på karakteren gitt ved skriftlig eksamen.Ved muntlig eksamen kan eleven kun klage på formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet. 

Du kan lese mer på Utdanningsdirektoratet sin hjemmeside.

Tilrettelegging ved eksamen

Elever med behov for særskilt tilrettelegging skal kunne få lagt forholdene til rette slik at de kan få vist kompetansen sin ut fra kompetansemålene i faget. Tiltakene må være tilpasset behovet til eleven så langt råd er.

Søknad for særskilt tilrettelegging av eksamen

Relevant lovverk

Forskrift til opplæringsloven kap. 5 (Klage på vurdering)

Forskrift til opplæringslova § 3-20 - § 3-24 (Fritak frå vurdering med karakter)

Forskrift til opplæringsloven § 3-25 til § 3-27 (Eksamen)

Permisjon fra undervisningen

Dokumentert fravær i grunnskolen er enten permisjon innvilget av skolen eller sykdom.

Skoleåret består av 190 dager, og de resterende dagene i kalenderåret, er ferie og fridager.

Elevene skal avvikle all ferie i ferie- og fridelen av året. Unntaksvis kan foresatte søke om permisjon fra opplæringen (Opplæringsloven § 2-11). Søknader blir behandlet individuelt, men dersom formålet er å øke antall feriedager for eleven, vil ikke søknaden bli innvilget.

Velger foresatte likevel å ta eleven ut av skolen, registreres det som fravær, og foresatte er selv ansvarlig for undervisningen i perioden.

Ved sammenhengende fravær ut over to uker, må eleven skrives ut av skolen, jfr Opplæringsloven § 2-11.

Permisjoner skolen kan innvilge dersom det er forsvarlig
  • Helse- og velferdsgrunner (for eksempel bryllup, dødsfall, tannlege/lege)
  • Arbeid som tillitsvalgt
  • Lovpålagt oppmøte (for eksempel rettssaker)
  • Representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå. Skolen oppfordrer til at skolearbeid – i den grad det er mulig – blir utført også ved sykefravær.
  • annet
Hvordan søke om permisjon?

Søknad sendes inn via foreldreportalen til Vigilo. Dette må gjøres fra pc.

Rektor behandler søknaden og du får et vedtak om innvilget eller avslått permisjon.

Se veiledning til hvordan en sender inn permisjonssøknad via Vigilo her.

Klagerett

I følge forvaltningsloven § 29, kan elev/foresatte påklage avgjørelsen innen tre uker fra den datoen vedtaket er mottatt. Klagen sendes den aktuelle skolen v/rektor. Endelig klageinstans er Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

 

Publisert: 10.11.2016 11:12:31
Sist endret: 07.10.2024 12:47

Mona Bråtasæter

Rektor

Publisert: 10.11.2016 11:12:31
Sist endret: 07.10.2024 12:47

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?